ניתוח אף בגיל 14

מתי אפשר לעשות ניתוח אף – גיל המינימום המומלץ

ניתוח אף, או בעגה הרפואית "רינופלסטיה" (Rhinoplasty) הוא אחד מהניתוחים הפלסטיים המבוקשים ביותר, משום שיש לו השפעה גדולה מאד על מראה הפנים. כירורגים פלסטיים פוגשים מבוגרים רבים ש"סוחבים" עמם רגשי נחיתות ופגיעה בדימוי העצמי במשך שנים רבות, עוד מאז שהיו ילדים, בגלל פגמים שונים במראה אפם, כגון אף קצר ומורם מדי, צר או רחב מדי, גדול, מגובנן, או עקום.


כיום, עם החשיפה המוגברת למשפיענים למיניהם ברשתות החברתיות, שמדגימים אידאל יופי כמעט בלתי אפשרי ומספרים בגלוי ובפרטי פרטים על כל ניתוח או טיפול אסתטי שעברו, הנושא רגיש אפילו יותר – בעיקר אצל נערים ונערות בגיל ההתבגרות, שנוחים מאד להשפעה וללחץ חברתי.


שאלת השאלות בהקשר זה היא מהו גיל המוקדם ביותר שבו מומלץ לבצע ניתוח אף והיכן עובר הגבול הדק שבין ניתוח בעל פוטנציאל גבוה לסיבוכים ולפגיעה התפתחותית לבין ניתוח מופחת סיכונים.


האם ניתוח אף בגיל 14 או לפני כן הוא מסוכן? האם אפשר לעשות ניתוח אף בגיל 15, או שעדיף לחכות עד גיל 16, 17, או יותר מזה? המאמר הבא מציג את השיקולים הרלבנטיים ועונה על השאלה.

 

לפני הכל – מה חשוב לדעת על ניתוח אף?

ניתוח אף ידוע כאחת הפרוצדורות המורכבות והמאתגרות ביותר בעולם הפלסטיקה, ללא קשר לגיל המנותח. ניתוחי אף לסוגיהם דורשים מיומנות גבוהה מאד של המנתח על מנת שיוכתרו בהצלחה גם בהיבט התפקודי וגם בהיבט האסתטי. מסיבה זו, הם גם מבין הניתוחים בעלי השיעור הגבוה ביותר של ניתוחים חוזרים, שמטרתם לתקן נזקים שנגרמו בניתוח הראשון.


מורכבות זו לכשעצמה, היא כבר סיבה מספיק טובה לשקול היטב את מידת הצורך והדחיפות של הניתוח בגיל צעיר, שבו רצונותיהם ותהליך קבלת ההחלטות של הנערים והנערות נוטים להיות בלתי מאוזנים ומושפעים מאד מגורמים חיצוניים. לצד זאת, יש לקחת בחשבון את מידת הבשלות הרגשית ואת מידת ההשפעה של הפגם האסתטי על התפקוד ועל איכות החיים של הנער או הנערה, וצריך להיות הבדל בהתייחסות למצב במקרה של הבעת רצון לניתוח שהוא בגדר גחמה חולפת, לבין מקרה שבו מדובר על בעיה שמתבטאת בנסיגה חברתית, פגיעה בדימוי העצמי, רגשות קשים של בושה, חוסר ערך, או שקיעה בדיכאון.

 

כמובן, שאם יש הצדקה רפואית ותפקודית לביצוע הניתוח, כגון הפרעה נשימתית או התפתחותית, יש לקבל החלטה על בסיס אבחון וייעוץ רפואיים מקצועיים.

 

באיזה גיל האף מסיים להתפתח?

מבחינה מבנית, היחס בין רקמת סחוס לרקמת עצם הוא גדול יותר אצל מתבגרים מאשר אצל מבוגרים וכן, הזווית שבין קו האמצע של קצה האף לבין השפה העליונה היא קהה (רחבה) יותר אצלם מאשר אצל מבוגרים.


האף ממשיך לגדול ומסיים את התפתחותו בטווח שבין גיל 12 עד 16 אצל בנות, וגיל 15 עד 18 אצל בנים.

מהסיבה הזו, ההמלצה הכללית בנוגע לגיל שבו מומלץ לבצע ניתוח אף משתנה ואף נראית מנוגדת, בהתאם לאחד משני המצבים הבאים:

  • מום מולד או הפרעה נרכשת העלולים לפגוע בהתפתחות התקינה של האף –
    במקרה כזה, ההמלצה היא לנתח בשלב מוקדם, על מנת למנוע עיכוב התפתחותי של האף, או גדילה לא תקינה שלו, שעלולה לגרום בהמשך לבעיות תפקודיות ואסתטיות.
    דוגמה למצב כזה היא פתולוגיה במחיצת האף, שעלולה לגרום לבעיות נשימה בדרגות חומרה שונות, להתפתחות דלקות, לנטייה של האף לצד אחד ולאף עקום.
  • פגם אסתטי בלבד, שאינו פוגע בגדילה ובתפקוד –
    במקרה כזה, רוב המנתחים ימליצו להמתין לפחות עד גיל 16 ואם אפשר, לחכות עוד קצת ולבצע ניתוח אף בגיל 17 או 18 – אז ניתן לקבוע במידה גדולה של ביטחון, כי האף סיים את תהליך ההתפתחות שלו.

 

כאשר ילד או ילדה מביעים רצון לשנות את אפם בגיל צעיר מדי (מתחת ל-16) בשל פגם אסתטי, ונראה כי הדבר מעיב על רווחתם הנפשית, פוגע במערכות היחסים החברתיות שלהם ובאופן כללי, הופך לבעיה שמשתלטת על היבטים נרחבים בחייהם, מומלץ לפנות לייעוץ פסיכולוגי או לטיפול רגשי שיעזור להם להתמודד עם המצב ולדחות את הטיפול בה בכמה שנים.

 

כך או אחרת, כשמחליטים לבצע ניתוח אף, חשוב ביותר לפנות אך ורק לכירורג פלסטי מנוסה ומומלץ, בעל ניסיון מוכח בניתוחי אף. במקרים של צורך בניתוח מטעמים תפקודיים בגיל צעיר, המנתח ישקול טכניקות ניתוח חלופיות, שיצמצמו את הסיכון למינימום האפשרי.

 

אם ילדכם מעוניין בניתוח אף וברצונכם לתמוך בו ולעודד אותו לבצע את הבחירה הנכונה לו ביותר, אני מזמין אתכם לתאם איתי פגישת אבחון וייעוץ, במהלכה אסביר לילדכם ולכם את כל השיקולים והאפשרויות.

שמי דר’ תמיר גיל ואני בוגר לימודי רפואה בהדסה עין כרם, מומחה בכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת מטעם המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות, וחבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית. יש לי ניסיון רב בביצוע ניתוחי אף ורקע של פרסום מאמרים מדעיים רבים, כולל בתחום הכירורגיה האסתטית ושחזורי פנים מורכבים.

תוכלו ליצור עמי קשר:

בטלפון  050-777-8506, 050-556-8506  |  באימייל doctorgiltamir@gmail.com

 

לייעוץ ותיאום פגישה צור קשר ונשוב אליך בהקדם

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם