הרמת חזה אחרי לידה

הגדלת, הקטנת, או הרמת חזה אחרי לידה והנקה

השינויים בצורת השדיים ובנפח שלהם לאחר הריונות, לידות והנקות הם נושא שמטריד לא מעט נשים. חלק מהן, מעוניין להחזיר עטרה ליושנה וכיום יש כמה וכמה דרכים לעשות זאת.


השורות הבאות מרחיבות לגבי הגורמים לשינויים הללו, מפרטות את הדרכים בהן ניתן לעצב את השדיים מחדש ועונות על כמה שאלות שמעסיקות את הפונות לייעוץ.

 

מה גורם לרקמת השד להידלדל ולצנוח?

רובן המכריע של הנשים יחווה צניחה והתרוקנות של השדיים ללא כל קשר להריונות והנקות, ולו בגלל הגיל. ככל שהשנים חולפות, כך הרקמות האחראיות למלאותו וזקיפותו של השד הולכות ונשחקות. העור נמתח, השרירים מתרפים, רקמות החיבור מתארכות, רקמת השומן מתניידת ומידלדלת ועל כל אלה מנצח כוח המשיכה.

מלבד הגיל, יש גורמים נוספים לתהליך:

  • נטייה גנטית.
  • שינויים הורמונליים (כאן, יש להריונות תפקיד מרכזי).
  • תנודות תכופות וגדולות במשקל היוצרות עומס נוסף על הרקמות.
  • גודל השד – ככל שהשד גדול יותר, כך משקלו דורש תמיכה רבה יותר של הרקמות, העומס עליהן גדול וממושך וצניחת השד היא עניין בלתי נמנע.
  • תנועתיות רבה של השדיים הגורמת לרצועות ולרקמות החיבור שלהם למתיחות חוזרות ונשנות, המביאות להתרופפותן. זה קורה למשל, בעת פעילות ספורטיבית כגון ריצה, ללא חזיית ספורט מותאמת בעלת תמיכה טובה. 

 

מבין כל השלבים הקשורים בהבאת ילדים: הריון, לידה והנקה – ההיריון הוא זה שתרומתו לנפילת השדיים היא הגדולה ביותר ויש לכך משנה תוקף ככל שאישה עוברת יותר הריונות.


חזה אחרי לידה בדרך כלל נראה מלא וגדול יותר ממה שהיה לפני ההיריון, משום שהוא מלא בחלב וערוך להנקה, ואילו חזה אחרי הנקה ואחרי שלב ייבוש החלב עשוי להיראות קטן יותר משהיה לפני ההיריון, אם כי, הרבה פעמים הוא פשוט חוזר לגודלו המקורי ומרגיש קטן יותר בשל אפקט המתיחה של ההיריון וההתרוקנות מחלב.

 

הקטנת חזה אחרי לידה

אצל נשים בעלות חזה גדול, אחרי לידה (ובעיקר לאחר מספר הריונות ולידות) השינויים מורגשים יותר מאשר אצל נשים שהן בעלות חזה קטן מטבען. משקלם של שדיים גדולים מעצים את אפקט המתיחה וההתרופפות של הרקמות והם נוטים לצנוח מהר יותר ובאופן יותר בולט לעין.

 

גם הפער בנראות ובתחושה בין חזה לפני ההיריון לבין חזה לאחר הנקה מורגש יותר אצל בעלות חזה גדול.

 

הכירורגיה הפלסטית נותנת לכך מענה באחת מ-3 דרכים עיקריות:

  • ניתוח להקטנת חזה
  • ניתוח להרמת חזה
  • ניתוח המשלב הקטנה והרמה

 

כיצד מחליטים מהי האפשרות הטובה ביותר? לפי כמה שיקולים עיקריים:

  • התוצאה שהמטופלת מעוניינת להשיג –
    לא פעם מסתבר, שהדבר העיקרי שמפריע לאישה הוא הנפילה של השד ולאו דווקא הגודל שלו. במקרים כאלה, הרמת חזה יכולה להיות המענה המושלם. אם מדובר על שדיים מאד גדולים ועל צניחה משמעותית שמלווה בהתרוקנות מנפח, לעיתים ההרמה תשולב עם מילוי. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הזרקת שומן עצמי. הליך זה מקנה מראה טבעי מאד, אינו כרוך בהחדרת שתלים ומאפשר למנתח רמת שליטה גבוהה ביותר על עיצוב צורת השד ועל נפחו.
  • הפער בין גודל וצורת החזה הנוכחי לבין הגודל הרצוי –
    כאשר אישה מעוניינת בשינוי קל לפעמים הרמת שד מספיקה. אם היא מעוניינת להקטין את השדיים באופן משמעותי, יש צורך בניתוח הקטנת שד.
  • מידת הצניחה של השדיים –
    כאשר אישה מבקשת להקטין את השדיים באופן ניכר ומידת הצניחה שלהם היא משמעותית, הניתוח המשולב הוא המענה האופטימלי. בניתוח זה מסירים חלקים מרקמת השד, שהיא שילוב של רקמה שומנית, בלוטית, ורקמת חיבור, נפטרים מעור עודף ומשנים את גודל ומיקום עטרת השד.

    החלק של הרמת השד מתבצע בחלקו מעצם הסרת הרקמות העודפות וגם על ידי טיפול בקוטב התחתון של השד, שהוא החלק הכבד יותר שלו ובמידת הצורך, במילוי באמצעות שתל או שומן עצמי.

 

ניתוח הגדלת חזה אחרי לידה

הגדלת חזה אחרי לידה מתאימה בשני מצבים עיקריים:

  • אישה שהשדיים שלה קטנים מטבעם והיא מעוניינת להגדיל אותם.
  • אישה בעלת שדיים קטנים שחווה אובדן נפח משמעותי של רקמת השד לאחר הריונות, באופן שמקטין אותם עוד יותר וגם גורם לצניחתם.

 

גם כאן, בדומה לתהליך ההחלטה במקרה של ניתוח להגדלת חזה, השאלה היא מה האישה מבקשת להשיג ומהו מצבה הנוכחי. בהתאם לכך, ניתן לבחור בין:

  • הגדלת חזה ללא הרמה –
    כאשר הגודל המבוקש אינו שונה בהרבה מהקיים, ישנם מצבים בהם ניתן להגדיל את שדיים באמצעות הזרקת שומן עצמי, ללא צורך בשתלים. כאשר אישה מבקשת להגדיל את החזה ב-2 מידות ויותר, יהיה צורך בהכנסת שתלים.
  • הגדלת חזה משולבת עם הרמה –
    ניתוח שמאפשר לשנות לחלוטין את צורת ונפח השד ומתאים למקרים בהם אישה מעוניינת להגדיל את השד באופן משמעותי ולהקנות לו צורה זקופה, מעוגלת, או טיפתית יותר.
  • הרמת חזה בלבד –
    מתאימה למי שאינה מעוניינת בשינוי קיצוני ומבקשת לטפל רק בהיבט של צניחת השד. כאן, חשוב לדעת, שפעולת ההרמה מתמקדת בקוטב התחתון של השד ואינה ממלאת את הקוטב העליון שלו.

 

האם אפשר להניק אחרי הרמת חזה?

כושר ההנקה לאחר ניתוחי חזה תלוי בטכניקת הניתוח. כדי שאישה תוכל להניק, על צינורות החלב והפטמות להישאר ללא פגע. כיום, טכניקות הניתוח מאפשרות לשמר אותם ברוב המקרים ואין מניעה להניק לאחר הרמת חזה.


מבין כל הניתוחים, זה שיש לו את הפוטנציאל הגדול ביותר לפגיעה בכושר ההנקה הוא הניתוח להקטנת חזה, שבו מסירים חלק מרקמת השד. הסרת רקמה בהיקף משמעותי עלולה לפגוע במרכיבי מנגנון ההנקה.


בכל מקרה, לגבי כל סוגי ניתוחי החזה, ההמלצה היא לבצע אותם לאחר סיום ההריונות והלידות, זאת בעיקר כדי לשמר את תוצאות הניתוח לטווח ארוך ולא לפגוע בהן.

 

שמי דר’ תמיר גיל ואני בוגר בית הספר לרפואה בהדסה עין כרם, מומחה בכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת מטעם המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות, בוגר השתלמויות בתחום המיקרוכירורגיה וחבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית. ניסיוני הרב בכל סוגי ניתוחי השד יבטיח לך שאת נמצאת בידיים טובות.

לתיאום פגישת ייעוץ ואבחון אני מזמין אותך ליצור קשר:

בטלפון  050-777-8506, 050-556-8506  |  באימייל doctorgiltamir@gmail.com

 

לייעוץ ותיאום פגישה צור קשר ונשוב אליך בהקדם

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם