הקטנת חזה לגברים: מתי וכיצד מבצעים ניתוח גניקומסטיה?

בעולם שמייחס חשיבות עצומה למראה הפיזי, המאבק בדימוי הגוף הוא חוויה אוניברסלית.
בעוד שחלק בלתי מבוטל מהדיון החברתי והתרבותי על דימוי הגוף נוטה להתמקד בנשים, קיימת מגמה ברורה של עלייה במספר הגברים שבוחרים לעשות מעשה למען שיפור דימוי הגוף שלהם.

גניקומסטיה (Gynecomastia) מוגדרת כהתפתחות עודף רקמת שד אצל גברים, הנובעת מגדילה שפירה של רקמת השד (להבדיל מגידול סרטני).
זוהי אחת התופעות שגברים מתקשים לעבור עליהן לסדר היום, ואחד ההיבטים האסתטיים הנפוצים שבגללם גברים פונים לייעוץ ועזרה מקצועיים.

שדיים גדולים הם איבר שמזוהה באופן חד משמעי עם הגוף הנשי, וכאשר הם מתפתחים אצל גבר, הם גורמים לא פעם למצוקה נפשית, לירידה בביטחון העצמי, למבוכה, ואף לקושי ורתיעה מפני מגע אינטימי עם בת או בן הזוג.

מאמר זה מפרט את הגורמים לגניקומסטיה ואת דרכי הטיפול בתופעה, ומרחיב בנושא המענה הכירורגי להגדלת שד אצל גברים: ניתוח הקטנת חזה לגבר.
מתי המענה הטיפולי המומלץ הוא אכן כירורגי? כיצד מתבצע ההליך הניתוחי, וכיצד הוא מתומחר? על כל אלה, בשורות הבאות.

 

הגורמים לגניקומסטיה

גניקומסטיה יכולה לנבוע ממגוון גורמים. היא עשויה להופיע בכל גיל; לחלוף מעצמה או להפוך למצב קבוע, ולהתבטא בהיקף משתנה, החל בצורה קלה ומינורית, וכלה בצורה משמעותית ובולטת.

להלן מספר סיבות נפוצות לגניקומסטיה:

  • חוסר איזון הורמונלי –
    גורם נפוץ לגניקומסטיה, שבולט אצל בנים במהלך גיל ההתבגרות, בו חלה עלייה באסטרוגן (ההורמון ה"נשי") ביחס לטסטוסטרון (ההורמון ה"גברי").
    שלב נוסף בחיי הגבר בו יש נטייה מוגברת להתפתחות גניקומסטיה על רקע הורמונלי, הוא ההזדקנות. ככל שגברים מתבגרים, כך רמות הטסטוסטרון שלהם נוטות לרדת והאיזון שלו מול האסטרוגן מופר.
  • טיפולים תרופתיים –
    יש תרופות שעלולות להפר את האיזון ההורמונלי, בעיקר כשנוטלים אותן זמן ממושך ואחת מתופעות הלוואי שלהן היא גניקומסטיה. דוגמאות לתרופות כאלה הן:
    סוגי אנטיביוטיקה מסוימים, תרופות אונקולוגיות, תרופות נגד דיכאון, סטרואידים אנאבוליים, תרופות מסוימות לטיפול בבעיות לב וכלי דם, תרופות נגד צרבות וכיבים פפטיים, ועוד.
  • מצבי רקע רפואיים –
    גם כאן הרקע לגניקומסטיה הוא הורמונלי, והוא נובע ממצבים רפואיים מסוימים, כגון: היפּוֹגוֹנַדיזְם (מצב בו האשכים אינם מייצרים מספיק טסטוסטרון), אי ספיקת כליות, מחלת כבד, פעילות יתר של בלוטת התריס, גידולים באשכים, בבלוטת יותרת הכליה או בבלוטת יותרת המוח (אם כי מקרים אלו נדירים יחסית).
  • הרגלי אורח חיים –
    צריכה קבועה של אלכוהול, קנאביס, וגם של הרואין עלולה להוביל לגניקומסטיה.
    סיבה נפוצה יותר היא עלייה במשקל. עודף שומן בגוף יכול להוביל להמרה של טסטוסטרון לאסטרוגן בתאי שומן, שעלול לתרום לגניקומסטיה.
  • גניקומסטיה אידיוֹפַּטית –
    המונח המקצועי לתיאור מקרים שבהם לא מצליחים לזהות את הגורם המדויק לבעיה.

 

דרכי טיפול בגניקומסטיה

הטיפול בבעיה צריך להיות מותאם לסיבה שגרמה לה. לשם כך, נדרש תהליך אבחון יסודי, הכולל בדיקות מעבדה ובדיקות הדמיה ולעתים, אף בדיקה היסטולוגית (ביופסיה), לשלילת אפשרות של גידול סרטני בשד.

  • טיפול הורמונלי –
    במקרים בהם גניקומסטיה נובעת מחוסר איזון הורמונלי ניתן לשקול טיפול הורמונלי חלופי, במיוחד אם המצב נובע ממחסור בטסטוסטרון.
  • תרופות –
    לעתים משתמשים בתרופות לטיפול בגניקומסטיה הנגרמת מחוסר איזון הורמונלי, או ממצבים רפואיים ספציפיים. תרופות אלו עשויות לכלול: טַמוֹקְסיפֵן (החוסמת את הקולטנים לאסטרוגן) ומעכבי ארומטאז (Aromatase – אנזים שהופך אנדרוגנים לאסטרוגן). טיפול מסוג זה בדרך כלל יעיל יותר כאשר הגניקומסטיה היא תופעה חדשה יחסית אצל הגבר.
    פן נוסף של הטיפול התרופתי הוא, החלפת תרופה שהגבר נוטל ושגורמת לגניקומסטיה בתרופה אחרת, בעיקר אם מדובר על תרופה שהוא נוטל באופן קבוע.
  • איזון מצבי רקע רפואיים –
    אם הגניקומסטיה היא תסמין של מצב רפואי כלשהו דוגמת אלה שצוינו קודם, טיפול במצב זה ואיזונו עשויים לפתור את הבעיה.
  • שינוי הרגלים –
    במקרים מסוימים, במיוחד כאשר הגניקומסטיה היא קלה ומופיעה עקב גיל ההתבגרות, או עלייה במשקל, המצב עשוי להיעלם מעצמו עם הזמן.
    שמירה על אורח חיים בריא באמצעות פעילות גופנית סדירה ותזונה מאוזנת יכולה לעזור להפחית את אחוז השומן בגוף ולהכחיד את התופעה, במיוחד כאשר היא קשורה לעודף משקל.
  • פתרון כירורגי – ניתוח חזה לגבר –
    ניתוח הוא מענה שמתאים במקרים בהם הגניקומסטיה חמורה, מתמשכת וגורמת למצוקה נפשית, לאחר שטיפולים לא-ניתוחיים כשלו, ולא פתרו את הבעיה.

 

כיצד מתבצע ההליך הניתוחי

ניתוח גניקומסטיה, המכונה בעגה הרפואית גם: Reduction Mammaplasty ובסלנג, לעתים מכונה "ניתוח גינו" (Gyno), יכול להתבצע בכמה דרכים:

  • שאיבת שומן –
    זוהי הגישה הכירורגית הנפוצה ביותר לגניקומסטיה. מדובר בהליך פשוט למדי, בו המנתח מסיר עודפי שומן באמצעות שאיבת השומן דרך חתכים קטנים ברקמת השד.
    בגישה זו הפגיעה ברקמות היא מינימלית וכך גם הצלקות, ומשך ההחלמה קצר.
  • כריתת שד (Mastectomy) –
    הליך של כריתת שד תת-עורית או של כריתת רקמת בלוטות מבוצע במקרים בהם ישנה כמות משמעותית של רקמת שד בלוטית. גם הליך זה דורש בדרך כלל חתך קטן, המבוצע סביב עטרת הפטמה.
  • ניתוח משולב –
    ישנם מקרים בהם המנתח משלב שאיבת שומן וכריתת רקמת בלוטות, כאשר הגניקומסטיה נובעת גם מעודף שומן משמעותי וגם מעודף רקמה בלוטית.

 

ניתוח גניקומסטיה – מחיר

העלות של ניתוחי גניקומסטיה נעה על פני טווח רחב למדי, מאחר שתמחור הניתוח הוא פועל יוצא של הגישה הניתוחית הנבחרת.
שאיבת שומן היא הליך פשוט יותר בהשוואה לכריתת שד ומטבע הדברים, ניתוח המשלב את שתיהן, הוא מורכב ויקר יותר.

גורם נוסף המשפיע על עלות הניתוח הוא סוג ההרדמה הנדרש והאם הוא מחייב נוכחות רופא מרדים.

לסיכום, גניקומסטיה, מעיקה ככל שתהיה, כמעט תמיד ניתנת לשיפור, ואם היא מהווה מקור לסבל משמעותי, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי ולמצוא את המענה הטוב ביותר לבעיה.
כשהפיתרון הוא ניתוחי, חשוב מאד להקפיד בבחירת הרופא המנתח, ולבחור בכירורג בעל ניסיון מוכח בסוג זה של ניתוחים, כדי להבטיח תוצאה אסתטית ובריאה.

אם החלטת לעבור ניתוח גניקומסטיה, הגעת למקום הנכון.
שמי דר’ תמיר גיל, בוגר ביה"ס לרפואה בהדסה עין כרם, מומחה בכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת, בוגר השתלמויות בניתוחי שחזור מיקרוכירורגיים, וחבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית.

אני משתמש בטכניקות כירורגיות שונות, המותאמות למקרה הייחודי של כל מטופל, מתוך מודעות גבוהה לרגישות ולמורכבות הכרוכות בניתוח הקטנת חזה לגבר.

גלריית תמונות ה"לפני ואחרי" כאן באתר, ממחישה היטב את ההקפדה היתרה שלי על הרמוניה אסתטית, תוך התחשבות בגורמים כמו מיקום הפטמה, סימטריה בין שני השדיים, פרופורציות נכונות, וצורת החזה הכללית.

למידע נוסף ולתיאום פגישה, צור קשר:
בטלפון 050-777-8506, 050-556-8506 | באימייל doctorgiltamir@gmail.com

לייעוץ ותיאום פגישה צור קשר ונשוב אליך בהקדם

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם