ניתוח תיקון פטמה שקועה

פטמה שקועה הינה בעיה נפוצה המופיעה בכ 10% מהאוכלוסיה.         פטמה שקועה ניתנת לתיקון בפעולה כירורגית קטנה בהרדמה מקומית במרפאה.

מהו תיקון פטמה שקועה?

על מנת להבין כיצד מתבצע ניתוח תיקון פטמה שקועה, יש ראשית להבין את מה גורם לשקיעת הפטמה.

מה גורם לשקיעת הפטמה?

על הפטמה פועלים שני כוחות: מצד אחד תעלות החלב המסתיימות בפטמה מתקצרות ומושכות את הפטמה פנימה, מצד שני השריר בפטמה (אותו שריר אשר גורם לכיווץ ובלט הפטמה בתחשות קור או גירוי מיני)  אשר מבליט את הפטמה. במקרה של פטמה שקועה ישנו חוסר איזון בין שני כוחות אלו, כאשר תעלות החלב גוברות ו"מושכות" את הפטמה כלפי פנים.

בפגישת הייעוץ מאבחן דר' גיל את מידת שקיעת הפטמה ומתאים את הטיפול.

במידה והינך מתכוונת להניק בעתיד, יש לכך חשיבות רבה בהחלטה על הניתוח , מאחר וחיתוך צינוריות החלב בניתוח אינו מאפשר הנקה.

מהן דרגות שקיעת הפטמה?

ישנן 3 דרגות חומרה לפטמה שקועה:

פטמה שקועה דרגה ראשונה:

  • הפטמה לרוב שטוחה או מעט שקועה.
  •  כאשר גוברת משיכת תעלות החלב על כח השריר המבליט את הפטמה, נוטה הפטמה לשקוע, בהמשך הפטמה נוטה לחזור למצב שטוח או בולט באופן ספונטאני.

תיקון פטמה שקועה דרגה ראשונה, ניתן לעיתים רבות לביצוע באמצעי לא כירורגי. התיקון ניתן לביצוע באמצעות מכשיר ואקום פשוט, לדוגמא Niplette מתוצרת Avent, המושך את הפטמה כלפי חוץ . שימוש במשך 8 שעות ביום לאורך מספר חודשים עשוי לשפר מידה קלה של קיצור תעלות החלב הגורם לשקיעת הפטמה.

 במקרה בו את סובלת מפטמה שקועה דרגה ראשונה, מוטרדת ממראה הפטמה, אינך מתכננת להניק בעתיד והטיפול בואקום כשל או אינו מתאים לך, הרי שניתוח הינו אפשרות לטיפול.

 פטמה שקועה דרגה שניה:

  •  מידת המשיכה של צינוריות החלב חזקה יותר מאשר בדרגה ראשונה ולרוב הפטמה שקועה יותר.
  • הפטמה עשויה לבלוט לעיתים או כתוצאה ממשיכה / ואקום, אבל חוזרת מיד למצב שקוע.

חלק ממקרי פטמה שקועה דרגה שניה יגיבו לטיפול במכשיר ואקום דוגמת Niplette. במידה ולא הגיבה היטב, הינך מועמדת לתיקון כירורגי על ידי חיתוך והארכה של צינוריות החלב.  

פטמה שקועה דרגה שלישית:

  • מידת קיצור וכוח המשיכה של צינוריות החלב גובר על השריר שתפקידו להבליט את הפטמה.
  • הפטמה "יוצאת" / מתבלטת לעיתים רחוקות בלבד אם בכלל.

חלק קטן מהנשים הסובלת מפטמה שקועה דרגה שלישית, יוכלו להניק. רובן יתקשו להניק בשל מצבן, ונדיר שמכשיר ואקום יתקן את הבעיה. נשים אלו מועמדות לניתוח תיקון הפטמה השקועה.

 האם אני זקוקה לניתוח?

 תיקון פטמה שקועה דרגה ראשונה ולעיתים שניה, אפשרי לעיתים רבות באמצעות מכשיר ואקום פשוט, לדוגמא Niplette מתוצרת  Avent, המושך את הפטמה כלפי חוץ . מכשיר זה עוזר לפי מיטב ניסיוני לשפר פטמה שקועה דרגה ראשונה בעיקר, ונדיר שישפר פטמה שקועה בדרגה שניה או שלישית.

דר' גיל מעודד מטופלות לשקול את האפשרות הנ"ל העשויה לחסוך ניתוח. בשיחת הייעוץ נעמוד על חומרת שקיעת הפטמה, אפשרויות הטיפול, פרטי הניתוח במידה ותחליטי על טיפול כירורגי, אופן ההחלמה וההשלכות.  

מהלך הניתוח:

ניתוח תיקון פטמה שקועה הינו ניתוח קצר (פחות מ 30 דקות) המבוצע בהרדמה מקומית, במרפאה וללא צורך באשפוז. צינורות החלב אשר "מושכות" את הפטמה פנימה משוחררות דרך פתח לצד הפטמה ותפרים נספגים מונחים בבסיס הפטמה על מנת למנוע את שקיעתה.

תוצאות הניתוח:

לרוב התוצאות מצוינות. לעיתים נדירות נדרש תיקון קל נוסף.

משך החלמה:

בתום הניתוח תחבש הפטמה עם גאזה שאינה דביקה, משחה אנטיביוטית וספוג להגנה על הפטמה אשר מוסרים אחרי כ 3 ימים.   נותרת צלקת זעירה לצד הפטמה, אשר לרוב מטשטשת באופן משמעותי עם הזמן.

לייעוץ ותיאום פגישה צור קשר ונשוב אליך בהקדם

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם