מתיחת בטן

מהי מתיחת בטן קלאסית? הכל על ניתוח שאיבת שומן ומתיחת בטן

בטן רפויה ומדולדלת היא נחלתם של רבים מאתנו, גם כאלה שבמשך העשורים הראשונים לחייהם נהנו מגזרה הדוקה ומחוטבת וגם כאלה שהצליחו בעבר להתגבר על עודף משקל באמצעות דיאטות ופעילות גופנית, ולהשיב את מראה הבטן לקדמותו בכוחות עצמם.
בשלב מסוים בחיים, חלק בלתי מבוטל מהאנשים ניצב בתסכול מול בטן שמסרבת להגיב למאמצים הרגילים ונשארת צנוחה ובולטת. בדרך כלל, המראה מלווה גם בסימני מתיחה אופייניים על פני העור.
במקרים בהם שרירי דופן הבטן רפויים מאד ועודפי העור הם משמעותיים, נוצרים קפלים גדולים בבטן, אשר נוטים לצבור תחתם זיעה ולכלוך, העלולים לגרום לגרד, לגירויים ולזיהומים בעור.
מדוע זה קורה? משום שהרקמות השונות המרכיבות את דופן הבטן עוברות תהליכי שחיקה שונים: שרירים נמתחים ונוצרים קרעים בסיבים שלהם; שומן מצטבר בכמויות גדולות יותר, במקומות שונים מבעבר, מסיבות שונות, כולל סיבות הורמונליות; סיבי האלסטין והקולגן המקנים לעור את גמישותו ואת האלסטיות שלו, נשחקים אף הם, ומגיל מסוים, גם אינם מתחדשים באותו קצב.
כאשר כל התופעות הללו, אשר מתרחשות באופן טבעי אצל כל בני האדם, משתלבות עם תנודות חוזרות ונשנות במשקל ועם הרזיה משמעותית, או עם הריונות ולידות, אשר מותחים את הבטן בצורה ניכרת, התוצאה היא אותו מראה רפוי, אשר ניתן לתקנו רק באמצעות ניתוח בטן.

מה חשוב לקחת בחשבון לפני ששוקלים ניתוח למתיחת בטן?

הניתוח נועד לתקן מצב קיים ויכול להביא לשיפור מדהים במראה הבטן, אך הוא אינו יכול למנוע את הדרדרות המצב מחדש, במקרים כגון הריונות ולידות נוספים, או תנודתיות גדולה במשקל.
לכן, מומלץ להגיע לניתוח כאשר מצליחים לשמור על משקל יציב (עם תנודות של 3-4 ק"ג לכל היותר) במשך כמה חודשים, ולאחר סיום תכנית הילודה (הריון אחרון).
חשוב מאד גם להציג בפני המנתח, כבר בשלב פגישת האבחון והייעוץ הראשונה, את כל הרקע הרפואי במלואו ולספק לו את התמונה המלאה. לפעמים פרט מסוים עשוי להיראות חסר חשיבות בעיני המטופל, אך למעשה, יש לו השלכות לגבי הניתוח והוא משפיע על שיקולי המנתח.

אילו סוגי מתיחת בטן קיימים?

ישנם שלושה סוגים עיקריים של ניתוח אסתטי לעיצוב או הרמת בטן.

  • שאיבת שומן בלבד –
    ההליך הפשוט ביותר ולעיתים מבוצע תחת טשטוש והרדמה מקומית בלבד ולעיתים בהרדמה כללית. הוא מתאים למקרים של הצטברות שומן קלה עד בינונית, למטופלים אצלם אין צורך להסיר עודפי עור או להדק שרירים רפויים, או, למטופלים שמעוניינים בשיפור מראה הבטן, אך אינם יכולים לעבור הרדמה מלאה מסיבות כאלה ואחרות.
    שאיבת השומן מבוצעת לרוב מהבטן ומהמותניים ומאפשרת להדגיש את קו המותן ולהקנות לבטן מראה שטוח יותר.
  • מתיחת בטן חלקית –
    נקראת גם "מיני מתיחת בטן" ומתאימה למקרים של עודפי עור ושומן קטנים, הממוקדים בבטן התחתונה, מתחת לטבור בלבד.
  • מתיחת בטן מלאה –
    ההליך המקיף יותר, אשר מטפל ברקמות השרירים, השומן והעור בבטן העליונה והתחתונה. במסגרת ניתוח כזה, ניתן ממש לפסל ולעצב את צורת הבטן, את קו המותניים, ואת צורת הטבור. כאשר עודפי העור הינם היקפיים (360 מעלות) מטופלים גם עודפי העור בגב תחתון / ישבן עליון. הניתוח ההיקפי נדרש לרוב במקרים של ירידה דרסטית במשקל, כגון ירידה דרסטית הנובעת מניתוח בריאטרי ("קיצור קיבה" למיניו).

        כאן המקום להדגיש, שאין תחליף לכירורג פלסטי מקצועי, מומחה למתיחת בטן, שמאחוריו ניסיון נרחב           בסוג זה של ניתוחים. רק מומחה יידע לכוון את המטופל או המטופלת לניתוח המתאים להם ביותר, תוך            לקיחה בחשבון של מאפיינים וגורמי סיכון אישיים של המטופל ושל התוצאה אותה המטופל מצפה לקבל.

כיצד מתבצע ניתוח מתיחת בטן?

  • בשאיבת שומן, החתכים המבוצעים הם זעירים, בגודל המאפשר החדרת צינורית דקה (קנולה) לכמה נקודות בבטן, במקומות הרצויים. פעולת השאיבה מוציאה את השומן החוצה אל תוך מיכל. ניתוח זה אינו משאיר אחריו צלקות, הכאב בעקבותיו פחות בהשוואה למתיחת בטן וההחלמה ממנו מהירה.
    כאמור, הליך זה פשוט למדי, ללא כריתת עור. שאיבת שומן ניתן לביצוע מהבטן, גב עליון ותחתון , ירכיים וזרועות וניתן לשלבה עם הזרקת השומן לישבן או לשדיים.
  • במתיחת בטן ברוב המקרים, החתך העיקרי שמבוצע הוא רוחבי, לרוחב הבטן התחתונה, מעל אזור הערווה (פוביס) וכן ממש מעל קו המפשעה. אליו מתווספים לעיתים חתכים קטנים ונקודתיים, בהתאם לצורך.
    צורת חתך זו מאפשרת הסתרה של צלקת הניתוח אפילו כשלובשים בגד ים.
    הניתוח נמשך סביב שעתיים-שלוש, במהלכו המנתח מטפל ברקמות לעומקן, מסלק עודפי שומן, מסיר עודפי עור, ומהדק את השרירים ואת דופן הבטן.
    רוב ניתוחי מתיחת הבטן משלבים גם שאיבת שומן ויש מקרים בהם ניתן לשלב את הניתוח גם עם ניתוח אחר, כמו לדוגמא, ניתוח לתיקון בקע טבורי, או ניתוח חזה אסתטי.

תהליך ההחלמה

בכל שלושת סוגי הניתוחים, לאחר הניתוח המטופל יעטה חגורת לחץ (חגורת בטן), שיש לה תפקיד חשוב בזירוז תהליך ההחלמה, בהפחתת בצקות, במניעת סיבוכים, בהקלה על הכאבים ובשיפור כושר הניידות.
יש לצפות לנפיחות ולשטפי דם, אשר ישתפרו ויחלפו תוך מספר ימים לאחר שאיבת שומן, ותוך כשבועיים לאחר ניתוח מקיף יותר.

בשאיבת שומן ובניתוחי מתיחת בטן, יש ללבוש מחטב  במשך 5-6 שבועות, כדי להפחית את העומס המוטל על שרירי הבטן, שצריכים להחלים ולהתאחות לאחר ההתערבות הניתוחית ולהפחתת בצקת.
לאחר ניתוח כזה, יתכן שיושארו נקזים למשך ימים ספורים, כדי לנקז עודפי נוזלים וישנם כמה כללים שחשוב להקפיד עליהם:

  • הימנעות מפעילות גופנית ופעילות מאומצת באופן כללי, כולל הרמת משקלים מעל ל- 4 ק"ג במשך כ-6 שבועות לאחר הניתוח, וחזרה לשגרה רק לאחר בקורת ואישור של המנתח.
  • הימנעות מחשיפת החתך לשמש.
  • הקפדה על שמירת ההיגיינה באיזור הניתוח, החלפת תחבושות סדירה ורחצה בסבון אנטיספטי.

כמה זה עולה?

התשובה לשאלה כמה עולה ניתוח מתיחת בטן שונה מהתשובה לשאלה כמה עולה שאיבת שומן מהבטן. הליך של שאיבת שומן בלבד הוא פשוט וקצר יותר בהשוואה להליך של מתיחת בטן מלאה, או חלקית.
גם כשמדובר בהשוואת מחירים עבור אותו ניתוח, העלות יכולה להשתנות בין מטופל למטופל, בהתאם לאופי המצב אותו יש לתקן אל מול התוצאה המבוקשת ובהתאם להיקף ההתערבות הנחוצה.
על מנת לקבל הערכת מחיר מדויקת, יש להיפגש עם המנתח, להיבדק על ידו, לעבור אבחון מקצועי ולשוחח עמו על התוצאה הרצויה.

החלטתן, או החלטתם לעבור ניתוח למתיחת בטן? או אולי אתם בכלל מתלבטים בינו לבין אפשרות אחרת?
שמי
דר’ תמיר גיל ואני בוגר בית הספר לרפואה בהדסה עין כרם ומומחה בכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת מטעם המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות.

אני מזמין אתכם לתאם עמי פגישת אבחון וייעוץ ולקבל את התמונה המלאה לגבי כל ההיבטים הכרוכים בניתוח ולגבי כל האפשרויות העומדות בפניכם.

צרו קשר:

בטלפון  050-777-8506050-556-8506  |  באימייל doctorgiltamir@gmail.com

לייעוץ ותיאום פגישה צור קשר ונשוב אליך בהקדם

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם