טיפול בסבוריאה קרטוזיס

סבוראיק קרטוזיס (נקרא גם סבוריאה קרטוזיס, Seborrheic keratosis) הוא נגע עורי שפיר המתפתח במרבית המקרים בגילאים מבוגרים אך לעתים מופיע גם בגילאים צעירים. הנגעים יכולים להיות מרובים או בודדים. ההופעה של הנגעים עלולה להדאיג, אך ככלל אינה מסוכנת ולמעשה אינה דורשת טיפול פולשני. אנשים רבים בוחרים להסיר את הנגעים מסיבות אסתטיות. חשוב מאוד לבדוק את הנגעים על מנת לאשר שאכן אין מדובר בגידולים ממאירים.

 

האם סבוראיק קרטוזיס מדבק? האם הוא עובר במגע?

לא, סבוראיק קרטוזיס אינו עובר במגע מאדם לאדם ואינו מדבק.

 

באיזה אזורים בגוף מופיע סבוראיק קרטוזיס?

נגעים של סבוראיק קרטוזיס נוטים להופיע כמעט בכל מקום בגוף אך בעיקר על הגב, אזור החזה, הצוואר, הכתפיים והידיים. הכתמים מזכירים בצבעם כתמי לידה.

 

 מהן הסיבות להופעת סבוראיק קרטוזיס? 

הסיבות להופעת נגעים אלה עדיין לא ברורות לחלוטין אך יש הסבורים שנטייה גנטית, מחסור בוויטמין A, שינויים ותפקוד לקוי המערכת ההורמונלית עלולים להוות זרז להופעת הנגעים הללו.

 

מהם התסמינים של סבוראיק קרטוזיס?

תחילה מופיעה נקודה צהובה או חומה בעלת גבולות ברורים שבמשך הזמן גדלה. הנגעים נראים כגושים גסים וקטנים, לאורך הזמן הם מתעבים, מתכסים בשכבה עבה ויבלתית. התחושה היא של מראה דמוי שעווה הדבוקה לעור. הנגעים עלולים לגרום לגירוד במקומות בהם יש חיכוך, הנגעים עצמם אינם כואבים אך החיכוך עלול לגרום לחוסר נוחות, הנגעים עצמם עלולים להיפגע מהחיכוך ובעקבות זאת לגרום לדימום ואף כאב.

 

מה הגודל של הנגעים?

הגודל של סבוראיק קרטוזיס נע בין מילימטרים אחדים ויכול להגיע עד 3 ס"מ.

 

איך מאבחנים סבוראיק קרטוזיס? 

מומחה לכירורגיה פלסטית או רופא עור יכולים לאבחן האם נגעי העור הם סבוראיק קרטוזיס. הרופא מתבונן בצורה ובמבנה של הנגעים ומאבחן האם הם דומים לגידולים ממאירים. על מנת להסיר ספק, ייקח הרופא ביופסיה לצורך בדיקת מעבדה. באמצעות בדיקה זאת ניתן לאשר באופן מוחלט האם מדובר בגידול שפיר או ממאיר.

 

מי הם האנשים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר להופעת נגעי סבוראיק קרטוזיס?

מרבית האנשים המפתחים נגעי עור – סבוראיק קרטוזיס הם מעל לגיל העמידה ומבוגרים יותר (מגילאי 50-60 ניתן לראות עלייה בשכיחות של התופעה). חלק מהנשים מפתחות סבוראיק קרטוזיס בתקופת ההיריון או במהלך טיפול הורמונלי. נדיר מאוד למצוא נגעי סבוראיק קרטוזיס אצל ילדים ונוער. התופעה שכיחה יותר אצל בעלי עור בהיר וכאלה שיש להם נטייה גנטית לכך. אצל אנשים בעלי עור כהה הנגעים הינם קטנים יותר ומופיעים בדרך כלל באזור העיניים.

 

סבוראיק קרטוזיס טיפול – אז איך מטפלים בנגעים הללו?

נגעי סבוראיק קרטוזיס אינם מסוכנים או מזיקים ובמרבית המקרים אין צורך בטיפול מיוחד. בדרך כלל ההסרה של נגעים אלו נובעת מסיבות אסתטיות. כדאי להתייעץ עם רופא מומחה בתחום על מנת לקבל החלטה האם יש צורך להסירם ומהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת.

 

ישנן מספר שיטות להסרה הנגעים:

  • צריבת הנגע בחנקן נוזלי – בשיטה זו מתיזים חנקן נוזלי (גז דחוס לנוזל בטמפרטורה של -196 מעלות צלזיוס). פעולת ההתזה של הגז גורמת להרס ומות תאי רקמת החיבור ותאי הגידול המרכיבים את הנגע. היתרון של השיטה הוא בפשטות שלה. החיסרון העיקרי של צריבה בחנקן נוזלי שהיא עלולה להשאיר צלקת לבנה או לפגוע בעור שמסביב. פעולת הצריבה גורמת להריסתו של הנגע שנושר מעצמו לאחר מספר ימים. לעתים נוצרות מעין שלפוחיות מתחת לנגע, שבסופו של דבר מתייבשות והופכות לגלד המתנתק גם הוא לאחר מספר ימים.
  • צריבה בלייזר / מחט חשמלית – הסרת נגעי עור במחט חשמלית גורמת לנזק תרמי הנגע ולהרס רקמת הגידול. שיטה זאת מאפשרת טיפול סלקטיבי ונקודתי. הנזק לרקמת העור מופק מאור או חשמל והצריבה גורמת למעין כוויה באזור.
  • ננו פלסמה – שיטה ייחודית בטכנולוגיה חדשנית, יוצרת אפקט של שכבת האפידרמיס העליונה ואינה חודרת לשכבות העמוקות. שיטה מצוינת למי שאינו מעוניין בטיפולים פולשניים. השימוש בטכנולוגית הננו פלסמה, מאפשר לבצע מגוון גדול של טיפולים אסתטיים באופן הבטיחותי ביותר, כבר אין צורך בחדירת מחט לשכבות העור העמוקות, כך שהצלקת שנוצרת היא כמעט בלתי נראית. הננו פלסמה היא כיום השיטה המתקדמת והבטוחה ביותר לטיפול בנגעי העור.

 

מה זה אקטיניק קרטוזיס?

אקטיניק קרטוזיס הם נגעי עור קדם סרטניים השכיחים מאוד בישראל ומופיעים בעיקר אצל אנשים בעלי עור בהיר הנחשפו לקרינת השמש במשך שעות ארוכות במהלך חייהם. נגעים אלו מופיעים בעיקר באזורים בהם העור נחשף לקרני השמש – עור הקרקפת, הפנים, הכתפיים, גב והידיים. הנגעים שכיחים יותר ככל שהגילאים עולים וקשורים למידת החשיפה המצטברת לשמש.

 

איך אקטיניק קרטוזיס נראה?

אקטיניק קרטוזיס נראה ככתם בודד או כסדרה של כתמים בגוונים של צהוב/אדום ועל פני הנגע מתפתח מעין קשקש שטחי הדבוק בחוזקה לעור.

 

האם זה אקטיניק קרטוזיס מסוכן?

רק 5-10% של אקטיניק קרטוזיס מתפתחים לסרטן העור, אם זאת חשוב לדעת שההבדל בין נגע טרום סרטני לנגע ממאיר הינו דק ביותר ולכן חשוב להיוועץ עם רופא ולבצע בדיקת ביופסיה במעבדה על מנת לשלול שהנגע הינו ממאיר. חשוב מאוד לאבחן ולטפל באקטיניק קרטוזיס כבר בשלבים המוקדמים לפני הפיכתו לסרטן עור.

 

מהם הטיפולים האפשריים להסרת אקטיניק קרטוזיס?

קיימים מגוון רחב של טיפולים לנגעים טרום סרטניים, יש להיוועץ עם הרופא המטפל על מנת לבחור את הטיפול המתאים ביותר עבורכם עפ"י מיקום הנגע, מצב בריאותכם, גודל הנגע ופרמטרים נוספים.

  • צריבה בחנקן נוזלי
  • ניתוח סטנדרטי/כריתה כירורגית
  • טיפול בקרינה מייננת
  • קרם המכיל חומרים הגורמים לשפעול מערכת החיסון
  • ננו פלסמה

 

דר’ תמיר גיל דוגל בקשר כנה ואישי עם מטופליו המבוסס על אמון והקשבה לצרכיהם.  ד"ר גיל עושה שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום (ננו פלסמה). אם ברצונכם לקבל מידע נוסף על טיפול בסבוריאה קרטוזיס בפנים או בגוף, הנכם מוזמנים להתקשר אלינו בטלפון: 050-7778506 לקבוע פגישת ייעוץ, או צרו קשר כאן.

לייעוץ ותיאום פגישה צור קשר ונשוב אליך בהקדם

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם