הסרת נגעי עור בפנים

הרוב המכריע של נגעי עור בפנים הינם נגעי עור שפירים וככלל אינם מסכנים את בריאות המטופל. הנוכחות של נגעי עור מפריעה בעיקר מבחינה קוסמטית ואסתטית מה שגורם למטופל רצון להסיר אותם לצמיתות. לפני הסרת נגעי עור, הרופא חייב לשלול באופן חד משמעי שאין מדובר במקרה של נגעי עור ממאירים, המצריכים טיפול שונה לחלוטין ובדיקה מקיפה.

 

האם זאת תופעה שכיחה? למי יש נגעים או שומות?

נגעים ושומות קיימים כמעט אצל כל בני האדם. הם יכולים להופיע במקומות רבים (על הרגליים, על הגב, על הידיים, על הפנים וכו'). במקרים רבים אין בעיה לחיות עם הנגע ללא הסרתו, אך במקרים ספציפיים כדאי לבדוק את הנגעים שכן הם עלולים להחשיד למלנומה (סרטן עור). תופעה של נגעי עור ממאירים שכיחה במיוחד אצל האדם המערבי  ומתרחשת בשל השילוב של אנשים בעלי עור בהיר וחשיפה ממושכת לקרני השמש. הנזק ההדרגתי של קרינת השמש הוא אחד הגורמים הראשיים להתפתחותם של נגעי עור.

מהם המאפיינים לנגעי עור ממאירים או נגעי עור טרום סרטניים?

במרבית המקרים של נגעים ממאירים המטופלים מרגישים טוב ואינם ערים לבעיה, סרטן העור (מלנומה ממאירה) מתחיל בדרך כלל בעור, בעור בעל מראה רגיל או בשומה ולפעמים הוא מתפשט לאיברים אחרים בגוף המטופל באמצעות זרם הדם או צינורות הלימפה. חשוב מאוד לבצע בדיקה שגרתית מדי פעם בכדי לגלות בזמן האם יש שינויים בהתפתחות נגיע העור שינויים בצורה או בגודל). בבדיקה זאת גם מבצעים מעקב האם נגעים חדשים בעור.

במרבית סוגי המלנומה הממאירה חלים מספר שינויים המעידים על הבדל בין שומה שפירה למלנומה:

  • סימטריה – שומה רגילה היא בדרך כלל בעלת צורה סימטרית. גידול ממאיר עשוי להיות בעל צורה א-סימטרית או לא סדירה.
  • גוון – צבען של שומה שפירה הוא בדרך כלל בצבע אחיד. נגעי עור סרטניים עשויים להיות בעלי מספר גוונים.
  • גבול – לשומה יש במרבית המקרים גבול מאוד מוגדר. שומה או נגע עור עלולים להיות בעלי גבול שאינו מובהק או מוגדר ועם קצוות משוננים.
  • קוטר – קוטר נגע הגדול מ- 6 מ”מ מחשיד לסרטן העור.
  • גירוד – השומה גורמת לגירודים.
  • דימום – השומה עלולה לדמם מבלי גירוד או נגיעה.
  • גידול מהיר – השומה גדלה במהירות לאחר שבמשך תקופה היא הייתה בגודל קבוע.
  • החלמה – פצע או נגע שאינם מחלימים לאחר מספר שבועות.

אם אתם רואים שינוי בנגע עור או שאתם סובלים מאחד הסימפטומים שציינו, פנו בהקדם לרופא על מנת לבדוק האם אכן מדובר בנגע ממאיר – יש חשיבות עצומה לגילוי מוקדם של מלנומה על מנת לעצור את התפשטות המחלה מבעוד מועד.

מהם הגורמים העשויים להגדיל את הסיכוי לפתח מלנומה?

  • חשיפה ממושכת לשמש – חשיפה לקרני השמש ללא הגנה (קרם הגנה או ביגוד מתאים)
  • מספר רב של נגעי עור – המידה וקיימים נגעי עור רבים על הגוף, קיים חשש שחלק מהן עלול להיות ממאיר.
  • כוויות שמש – חשיפת העור עד כדי כוויות עלולה להאיץ תהליכים של מלנומה.
  • שיזוף טבעי או מלאכותי – שיזוף מוגזם טבעי או מלאכותי עלול להאיץ לפתח מלנומה.
  • גנטיקה – אם לאחד מבני המשפחה היה מלנומה, הסיכוי לפתח מלנומה גדול יותר.
  • היסטוריה רפואית – מטופל שבעבר היה לו מלנומה נמצא בסיכון גבוה יותר לפתח שוב מלנומה.

 

מהן האפשרויות של הסרת נגעי עור בפנים?

ההחלטה על הורדת נגעי עור ובחירת הטיפול היא עפ"י סוג של נגעי עור, גודל הנגע, עומקו, מיקומו ומרקמו. אבחנת הרופא המטפל תקבע מהי השיטה המתאימה ביותר להסרת הנגע. להלן מפורטות השיטות הקיימות כיום:

  • ניתוח סטנדרטי/כריתה כירורגית – שיטה זו נועדה להסרתם של גידולי עור שפירים עמוקים או גידולים ממאירים. באמצעות סקלפל (אזמל מנתחים) מסירים את הגידול עם שוליים בריאים במרבית המקרים ברוחב של מילימטר או שניים מעבר לנגע עצמו ואחר כך תופרים את החתך. דגימת הגידול נשלחת לבדיקה בכדי לאשר את האבחנה ולהבטיח שהגידול אכן הוצא בשלמותו. חסרונה של שיטה זו שהיא חודרנית והצלקת שנוצרית הינה ארוכה יותר מהנגע. היתרון בניתוח הוא הסיכוי הנמוך מאוד של חזרת הנגע.
  • גילוח – גילוח מתבצע בדרך כלל בנגע הבולט מבסיסו. הורדת הנגע מתבצעת באמצעות סקלפל ולאחר מכן צריבת הבסיס ע"י מחט חשמלית.  היתרון של שיטה זו הוא שבגילוח – הצלקת היא מינורית. החיסרון הגדול של שיטה זו היא שקיים סיכוי של 20% שהנגע יחזור. שיטה זו מתאימה בעיקר לנגעים המורמים מעל העור.
  • צריבה הנגע בחנקן נוזלי – בשיטה זו מתיזים חנקן נוזלי (גז דחוס לנוזל בטמפרטורה של -196 מעלות צלזיוס). פעולת ההתזה של הגז גורמת להרס ומות תאי רקמת החיבור ותאי הגידול המרכיבים את הנגע. היתרון של השיטה הוא בפשטות שלה. החיסרון העיקרי של צריבה בחנקן נוזלי הוא בכך שהיא אינה מתאימה לנגעים עמוקים, עלולה להשאיר צלקת לבנה או לפגוע בעור שמסביב ושיעור החזרה של הנגע גבוה יחסית.
  • צריבה בלייזר / מחט חשמלית – הסרת נגעי עור במחט חשמלית גורמת לנזק תרמי הנגע ולהרס רקמת הגידול.  שיטה זאת מאפשרת טיפול סלקטיבי ונקודתי. הנזק לרקמת העור מופק מאור או חשמל והצריבה גורמת למעין כוויה באזור.
  • ננו פלסמה – שיטה ייחודית בטכנולוגיה חדשנית, יוצרת אפקט של שכבת האפידרמיס העליונה ואינה חודרת לשכבות העמוקות. שיטה מצוינת למי שאינו מעוניין בטיפולים פולשניים. השימוש בטכנולוגית הננו פלסמה, מאפשר לבצע מגוון גדול של טיפולים אסתטיים באופן הבטיחותי ביותר, כבר אין צורך בחדירת מחט לשכבות העור העמוקות, כך שהצלקת שנוצרת היא כמעט בלתי נראית.

טיפול בנגעי עור הינו תחום מורכב המחייב הסמכה והבנה עמוקה בכירורגיה פלסטית. מעבר לכשיורים הרפואיים לציוד הטכני יש משמעות והשפעה על הצלחת התהליך.

המרפאה של דר’ תמיר גיל מציעה מגוון רחב של טיפולים כירורגים (פלסטיים). אם ברצונכם לקבל מידע נוסף על הסרת נגעי עור אדומים בפנים או בגוף, או בכל טיפול אסטתי אחר, הינכם מוזמנים להתקשר אלינו בטלפון: 050-7778506 לקבוע פגישת ייעוץ, או צרו קשר כאן.

לייעוץ ותיאום פגישה צור קשר ונשוב אליך בהקדם

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם